zaterdag 1 mei 2010

Iedereen aan de knoppen



Het begon met mijn ontdekking van de betekenis van autoknoppen: de toetertjes en bellen aan de binnenkant waarmee de bestuurder controle over z'n machine houdt. Want de macht van de bestuurder zit hem in de de beheersing van dat instrumentarium, zoveel was mij tijdens de eerste rijles door hartje Amsterdam wel duidelijk.

De laatste jaren duiken ze overal op, de dashboards. Niet alleen mechanische, maar vooral de digitale. Alle sociale media hebben er wel een. Sites of fora zijn onder controle te krijgen door middel van virtuele knoppenborden, tenminste, het eigen kleine stukje informatie in digiworld dan. De gemiddelde moderne keuken bestaat voornamelijk uit digitaal instelbare regelaars en ook mijn werk barst inmiddels van monitorend management dat sturingsinformatie vanachter het dashboard nauwlettend in de gaten houdt. Zo heb je als modern mens al gauw te maken met een dashboardje of 20.

Zo langzamerhand rijst bij mij de vraag: hoeveel knoppenborden kan de mens eigenlijk aan? Wanneer raken we het overzicht over de hoeveelheid knoppenborden kwijt? En zou het niet handig zijn daar eens een mooi overall strategisch dashboardje voor te ontwikkelen? Ik bespeur een dringende behoefte....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten