donderdag 17 maart 2011

kansberekening




Een kans van één op de miljoen en een kans van één op twintigduizend.
Dat zijn de getallen die de media verkondigen wanneer zij ons informeren over de kans op een kernramp.

Op de middelbare school had ik grote moeite met wiskunde en alles wat naar getallen riekte vermeed ik als de pest. Kansberekeningen? Veel te theoretisch, die formules en cijfers. Maar soms zijn die formules helemaal niet nodig. Dan overtreft de werkelijkheid alle theorie.

In maart 2009 waren er wereldwijd 436 kerncentrales in gebruik, waarvan 197 in Europa. Even rondneuzen op internet leert dat zich sinds 1979 tot nu, wereldwijd 10 ernstige nucleaire rampen hebben voltrokken. Dat is gemiddeld een ramp per 3,2 jaar. Aan verdere berekeningen waag ik me niet, ik wil het niet weten, doe geen oog meer dicht.

Iets anders weet ik wel: géén kernenergie! We zijn niet in staat kernenergie en vooral het afval voldoende te beheersen, die krachten zijn te groot voor ons en veel te destructief. Het leven is te waardevol om deze risico's te accepteren.

Op dit moment loopt er bijna 7 miljard mensen op aarde rond. Ik weet zeker dat er een paar slimmeriken te vinden zijn die fantastische, bruikbare alternatieven voor energie opwekking kunnen bedenken. Sterker nog: ik acht de kans minstens één op tien miljoen dat er veel betere oplossingen zijn. En dat noem ik een Grote Kans!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten