woensdag 25 januari 2012

Economie

Het boekje is weerzinwekkend lelijk, oersaai en buitengewoon onaantrekkelijk geschreven. Bovendien is het gedrukt op grijs kringlooppapier, een kwestie van geld besparen waarschijnlijk. Het kost mij -net als 30 jaar geleden- erg veel moeite m'n aandacht erbij te houden.
Ik overhoor mijn kind z'n economie.

Hoe kan het dat in een tijd van social media vol snelle aantrekkelijke tekstjes, flitsende vormgevingsmogelijkheden, extreem veel goede tekstschrijvers en gedegen kennis van leerprocessen dit soort ellende aan kinderen wordt aangeboden? Hoe kan een docent een kind motiveren deze gortdroge kost tot zich te nemen, laat staan interessant te vinden? Hoe houdt zo'n docent het überhaupt vol?

We zwoegen door de rij definities en eindeloze grafieken. Na drie kwartier is m'n energie op en stuur ik m'n kind naar boven om de laatste puntjes op de i te zetten. Als hij voor zijn toets qua kennis (=arbeidsfactor) het breakeven point qua goede antwoorden haalt, dus een 6 voor z'n toets scoort, zal ik hem de hemel in prijzen.

Als dit boekje de weerslag is van de manier waarop economen in het leven staan, dan begrijp ik waardoor we in een zware economische crisis zitten. De aansluiting met de mensen die deze kennis hard nodig hebben om er later iets van te maken, ontbreekt. Of, in economische termen gesproken: uw aanbod sluit niet aan op de vraag.
Hoe jammer is dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten