zondag 29 januari 2012

Pipa en Sopa

Grote organisaties willen meer macht. In Amerika zijn de recent voorgestelde internetwetten (SOPA, PIPA) daarvan een zichtbaar gevolg. Pipa staat voor Protect IP Act, en SOPA betekent Stop Online Piracy Act. Allebei de wetten zijn ontworpen om het gratis gebruik van auteursrechtelijk beschermde inhoud strafbaar te stellen. Die wetten gaan heel ver.

Het rare is dat dezelfde grote organisaties juist groot werden door diezelfde consumenten die zo graag deelden, gebruik maakten van, reclame maakten voor. Organisaties hebben daar jarenlang enorm van geprofiteerd en doen dat nog altijd.

De wetten zijn niet door de senaat gekomen. Gelukkig maar, want probeer je eens voor te stellen wat invoeren van die wetten betekent: je mag niets, maar dan ook niets meer dat auteursrechtelijk is beschermd, vrij gebruiken. In opdracht een leuke Bambi op de muur van een kinderkamer schilderen? Verboden. Foto maken in de Mc Donalds en op je website zetten? Eerst betalen. Filmpje maken van een karaokeavondje en delen op youtube? Eerst toestemming aan de platenmaatschappij vragen en dokken. Trouwens, mag je straks überhaupt nog gratis een liedje zingen?

De mission statement van Disney luidt: 'To make people happy'
Platenlabel EMI: 'EMI Music brings artists and fans together by driving action and creating value wherever music is experienced'
McDonalds: 'Our mission is to be our customers' favorite place and way to eat'

Organisaties bestaan dankzij hun klanten. Een organisatie is geloofwaardig wanneer de missie in lijn is met het gedrag van de organisatie. Maar Disney maakt mensen niet happy wanneer het verboden is het raam van de basisschool vol te schilderen met Disneyfiguurtjes. Leg dat eens uit aan een kind? Bovendien: zou Disney echt liever zien dat hun doelgroep Japanse Manga's op het raam heeft? Ik denk het niet. Daar wordt Disney zelf niet happy van.

Het tegenstrijdige is dat internet, waarop organisaties veel aandacht en reclame genereren, tevens het doelwit van diezelfde organisaties is. Het tegenstrijdige is ook dat de missie van veel organisaties niet overeenstemt met hun acties en het gelobby om tot strenge wetgeving te komen.

Met de Europese variant de 'Acta' hijgend in de nek, zijn we nog niet uit de gevarenzone. Ook hier wordt steeds meer over regels en sancties ten gunste van grote organisaties nagedacht. Nederland heeft vooralsnog 'nee' gezegd, maar toch. De discussie woekert voort.

Mijn idee is dat organisaties die oprecht in hun missie geloven en daar naar handelen, helemaal geen ACTA, PIPA, SOPA nodig hebben. Consumenten 'gunnen' hun favoriete merken veel, maar dan moet die organisatie wel geloofwaardig zijn. En juist dat laatste wordt met al het gelobby voor strenge wetgeving zo onderuit gehaald.

Op dit stukje is het auteursrecht van toepassing. U mag het delen en gebruiken zo vaak u wilt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten