woensdag 17 maart 2010

Flight or fight.


Het duurt niet lang meer, dan doe ik examen. Het is een leuke opleiding, ik heb er veel geleerd en vind het zeer interessante materie die er wordt behandeld. Toch ben ik dagelijks drukker met het vinden van uitvluchten dan dat ik me werkelijk met de 'stof' bezig hou. En ik vraag me af wat dat toch voor mechanisme is.

Ten eerste wil ik namelijk perse het examen halen. Dus, waarom werk ik er dan niet aan?
Ten tweede heb ik zelf de opleiding gekozen.

Ik vertoon dus vermijdingsgedrag. 'Vermijdingsgedrag wordt vertoond om spanning te vermijden', aldus de psychologische sites op het hele wereldwijde web. Het gekke is dat de spanning natuurlijk alleen maar groter wordt als ik de voorbereiding niet doe. Dus WAAROM??

En zie, nu bent u zelf getuige van dit kwalijke, zelf-ondermijnende verschijnsel. Zit ik een onbenullig blogje te tikken in plaats van interessante theorieën over de onderverdeling van het domeinspecifieke segmentatieniveau te bestuderen. Of de vijf communicatiestrategieen van managers door Phil Clampit uit mijn hoofd te leren.
Foei!

3 opmerkingen:

  1. domeinspecifieke segmentatieniveau? En jij begrijpt dat? Ik ga ze samen als #woordvandedag op twitter zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mij is wel eens verteld dat de vraag WAAROM er niet toe doet, maar wel de vraag WAARDOOR...
    Geen idee of het je iets verder brengt.
    Verder is procrastinatie in deze contekst ook een heel mooi woord. Maar dat kende je vast al, Hella?
    Wanneer is je examen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Procastrinatie? De weerzinwekkendheid van dit woord heeft er acuut toe geleid dat het niet meer aan de orde is.....

    BeantwoordenVerwijderen