maandag 21 juni 2010

Cirkel van invloed


Het zou zo lekker wezen: meer invloed op de loop der dingen in het algemeen en die in m'n eigen leven in het bijzonder. Het zou een hoop frustratie schelen en een berg verspilde energie bovendien. Ooit, heel lang geleden, leek het me vanzelfsprekend dat mijn leven gladjes zou verlopen, maar ik kan u verzekeren: zo gaat het dus niet.

Vandaag heb ik ontdekt dat de invloed die ik op de dingen heb aanzienlijk kleiner is dan ik tot nog toe verwachtte. En die ontdekking -hoe voor de hand hij misschien ook ligt- doet toch een beetje pijn.

Mijn leven zou namelijk een heel fijn leven zijn. En als het even tegenzat, dan zou ik me er doorheen slaan, want uiteindelijk kwam altijd alles goed. Geef maar toe, het klinkt eenvoudig, maar best werkbaar. Lekker pragmatisch en hanteerbaar bovendien. Maar helaas, inmiddels snap ik er de ballen van.

Sinds kort raak ik fietssleutels kwijt, zak ik voor examens, blijkt mijn mobiel gejat. Ik heb weliswaar een baan, maar slechts op detacheringsbasis en de hypotheekrenteaftrek staat onder druk. Al jaren win ik niks in de staatsloterij en m'n auto maakt plots rare geluiden. Vrienden hebben het te druk en onbekenden willen steeds praten. Betrouwbaren blijken ineens onbetrouwbaar en het konijn vreet alle mooie bloemen op... Waar is toch het spoor? Ik ben het helemaal bijster.

Gelukkig heb ik ondanks alles een cirkel van invloed ontdekt. Groot is hij niet, maar hij geeft hoop en houvast. En dat wil ik graag even delen met iedereen die ook een beetje worstelt en zoekt.

Ik heb namelijk invloed op schone ruiten. Het lijkt misschien wat ondergeschikt in verhouding tot het hele leven, maar het wassen van de ruiten heeft mij enorm opgelucht. Ze waren dan ook behoorlijk smerig. En dat wilde ik graag even delen.

4 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar en mooi geschreven. Mijn cirkel van invloed richt zich momenteel vooral op het onkruid vrijhouden van de tuin. Elke dag een heel klein beetje, lekker vieze nagels oplopen en daarna de prettige illusie hebben dat ik flink de handen uit de mouwen heb gestoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaja, het afzagen van een onkruidboom die de slaapkamer ingroeide gaf mij ook een geweldige voldoening. Fijn om weer iets van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en heel juist geformuleerd. Houd je ruiten schoon zodat je in ieder geval kan blijven kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He, wat een diepgang in de reacties. Dat treft mij weer aangenaam.

    BeantwoordenVerwijderen