zondag 11 juli 2010

Voorspellen




Plots zijn er hordes mensen die geloven dat dieren uitslagen van voetbalwedstrijden kunnen voorspellen. En dan schrijven ze in de krant: 'Mijn konijn eet wortels en geen tomaat, dus Nederland wint.' of 'Ik vond deze regenworm onder een oranje snoeppapiertje dus....' Ook octopus Paul verschijnt geregeld in de media.

Omdat ik vandaag door het bos fietste en daar een dik zwijn tegenkwam, heb ik de voorspellingskwestie eens aan hem voorgelegd. Hij zei daarover het volgende:
'Ik ben een ongeletterd zwijn en weet niets van voetbal. Aangezien ik schrijven noch lezen kan, kan ik ook niet spellen. En als ik niet spellen kan, hoe kan ik dan voorspellen?'

Beduusd staarde ik hem aan. 'Maar die octopus dan? Die heeft toch alles goed?'
Die octopus? Die geeft helemaal geen voorspelling, die geeft een voorstelling. En dat, die ene letter verschil, dat bewijst mijn theorie: dieren kunnen niet spellen.
Hij draaide zich om en wandelde gnoevend en snuivend de struiken in. 'Vrouw, waar ben je?' Brulde hij, 'Ik heb zin in een voorspelletje.'

2 opmerkingen:

  1. Ha ha ha Judith die vind ik goed! Ik houd ook niet van voorspellen maar voorzeggen vind ik wel soms wel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft een beetje stout hoor Jip..

    BeantwoordenVerwijderen