dinsdag 2 juni 2009

Werken aan Onzichtbare Zaken, deel 3


Mijn naam is Bob Koudewater, spookmanager te Den Haag. Zo nu en dan doe ik hier eens uit de doeken hoe het reilt en zeilt op de afdeling Onzichtbare Zaken. Mensen hebben namelijk vaak geen besef wat zich allemaal op zo'n afdeling afspeelt. Dat doet de positionering natuurlijk geen goed. Zo denk ik wel eens: hoe kom ik aan nieuwe mensen als de werkdruk toeneemt, als de nood echt aan de man is? In tijden van economische crisis gedijt juist Onzichtbare Zaken erg goed. Dan kan het voorkomen dat het drukker is dan ooit. Want waar moffelen wij de slechte bedrijfresultaten heen? De cijfers van onverantwoorde regeringsaankopen, de hoogtes van de zeer gouden handdrukken, de vriendjespoliticologische strategieën? U begrijpt het al: OZ. Nog dieper op deze materie induiken gaat echter te ver voor dit stukje tekst. Ik beperk mij verder tot mijn strategie tot imagoverbetering.

Positionering is namelijk nauw gerelateerd aan imago. Tijdens het laatste werkoverleg waar overigens zoals gewoonlijk niemand kwam opdagen, heb ik mij beziggehouden met de vraag welke koers wij de komende jaren moeten varen binnen OZ. En dat in ruime én in engere zin. Vandaar dat ik een klein onderzoekje heb gemaakt. Ik vraag daarvoor uw medewerking, het vraagt slechts 3 minuten van uw tijd.

1.Heeft Onzichtbare Zaken meerwaarde voor de Nederlandse economie? ja/nee*
2.Kunt u 1, 2, 3 of meer taken noemen die worden uitgevoerd door OZ? **
3.Wat vindt u van OZ als werkgever? ***
4.Denkt u wel eens over een carrière bij OZ? ***
5.Welke vooropleiding hebben de meeste OZ-ers? (strikvraag)

* Omcirkelen wat van toepassing is
** Graag in cijfers t.b.v. Statistische verwerking
*** Open vraag

U ziet nu zelf hoe zinvol ik bezig ben. Ik laat mij als het ware door middel van mijn vragenlijst een beetje in de kaart kijken. Dat zegt ook iets over OZ en de eigenlijk reeds ingezette Nieuwe Koers van Streven naar Meer Openheid (SMO). Graag kom ik dan ook terug met de resultaten uit het onderzoek. Zo profileren wij ons en voor u komt het allemaal iets dichterbij. Wie weet vertelt u over een half jaar op de verjaardag van oom Henk dat neef Piet bij OZ is gaan werken. En dat dan de visite in de kamer instemmend knikt en direct begrijpt wat neef Piet voor de kost doet. Kijk, dán heb ik mijn persoonlijke doel meer dan gehaald. Bedankt alvast voor uw medewerking.

2 opmerkingen:

  1. (1) ja
    (2) 62,3
    (3) wat vindt u zelf? U werkt er...
    (4) ja
    (5) dat dient duister te blijven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1 ja
    2 3,14159....
    3 daar heb ik geen zicht op
    4 mij niet gezien
    5 schoenmaker (of kleuterjuf)

    BeantwoordenVerwijderen