donderdag 17 september 2009

Dummies



Op diezelfde Manuscripta waarover ik eerder schreef, stond ook de uitgever van de zogenaamde 'voor dummies' boeken. Ik was er bijna voorbij gelopen, tot de herinnering aan een bepaald dummieboek door mijn hoofd schoot. Het ging over freelancen met de nadruk op 'Free' en het was best interessant. Nu ik recent op een punt in mijn leven ben aangeland waarop menigeen zich in een midlifecrisis stort en dat oplost door radicaal alle roeren om te gooien, dacht ik: 'Waarom ook niet?' en bleef staan.
Het aanbod van 'voor dummies' bleek overweldigend. Het is wonderbaarlijk hoeveel titels er zijn uitgekomen. Desondanks had de uitgever er nog niet genoeg, want hij had een wedstrijd uitgeschreven om aan interessante, nieuwe titels te komen. Vooral in dat 'nieuwe' school de adder. Want waar zou een markt voor zijn die nog niet was aangeboord? Glazig staarde ik naar alle bestaande titels. Sex, sterrenkunde en gitaarspelen voor dummies bestonden al, net als forensisch onderzoek en PHP & MYSQL voor Dummies. Ik bedoel maar, wat kan men daar nog aan toevoegen? Inderdaad, overdaad schaadt en overweldigd door het enorme aanbod schreef ik op de lijst: 'Consuminderen voor dummies'. Minder titels, minder boeken, minder midlifecrisisen enzovoort. Op dat moment stond het me helder voor de geest.
Gisteren kreeg ik een frisse mail, met een dummielogo erboven. Gefeliciteerd! Stond er. U heeft de prijsvraag gewonnen met uw idee voor een nieuwe dummieboekentitel. U mag maar liefst 5 titels uit de serie kiezen.

U snapt het al. Voorlopig komt er van dat consuminderen niets. Bovendien heb ik besloten er zelf ook één te schrijven: 'Wedstrijden winnen voor dummies'. Ik vermoed een enorm gat in de markt.

3 opmerkingen:

  1. Tsjonge, gefeliciteerd! En welke vijf titels ga je nu kiezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, in ieder geval een besteller schrijven voor dummies! En ook maar de freelancen en een ondernemingsplan voor dummies. Fotoshoppen, lijkt me al jaren leuk, en als klap op de vuurpijl, maar dat is eigenlijk geheim: de Grote Management voor dummies. Een compilatie van allerlei zaken op managementgebied.... 't Was best lastig om te kiezen, er is echt zoveel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wacht maar tot de grijze golf volgend jaar in zijn totaliteit met pensioen en dus achter de computer kruipt!

    BeantwoordenVerwijderen