zaterdag 26 september 2009

geschiedenis




Uit de Wikipedia: De klassieke definitie van de prehistorie is de periode van de menselijke geschiedenis waarvoor men geen geschreven bronnen heeft, of waarvan de overgeleverde bronnen niet ontcijferd zijn. Deze definitie staat zowel qua criterium als qua datering ter discussie

Graag maak ik gebruik van Wiki's. Net zoals ik überhaupt graag van alles 'googel': het is snel, gemakkelijk en veelal afdoende qua resultaat. Maar gisteren dus niet. Toen kreeg ik met Benny van der Weide te maken.

In ijsstadion Thialf en in Heerenveen is Benny een begrip. Het is de man van de eindeloze schaatstochten, de man van de marathons op de geveterde noren, de legersokken over de broek. Het prototype Friese langeafstandschaatser, een volbloed Elfstedentochtrijder en een voorbeeld voor velen. Nu is hij bejaard, maar dat weerhoudt hem er niet van dagelijks de grijze krullenbol even bij 'Tjaf' naar binnen te steken om bij de trainingen te zijn. Gisteren maakten wij een filmpje met hem.

Ik weet niets van schaatsten, laat staan van lange afstanden. Maar als ik iets over Sven Kramer wil weten dan typ ik 10 letters van zijn naam en krijg ik via googel 247.000 hits. Bij Benny ligt dat anders. Wereldprestaties op de schaats heeft hij geleverd, 3 hits als je zeer specifiek zoekt.

Het heeft me meer geraakt dan ik had verwacht. Bijna vergelijkbaar met het eerste moment waarop je er achter komt dat je vader én je moeder ook niet alles weten. Met internet heeft de mensheid er een groot geheugen bij gekregen, zoiets als een nieuwe evolutionaire hersenlaag, een stuk cortex rond een onbewust werkend stukje primitieve neuronenklodder. Maar ik had er blindelings op vertrouwd.

Nu blijkt het voornamelijk volgepropt met het hier en nu. En dat zou ons toch aan het denken moeten zetten. Of, zoals blijkt uit het Wikipediacitaat hierboven dat over geschiedenis indelingen gaat: 'men discussieert nog over de precieze tijdsspannen en criteria'.

Ineens snap ik dat, en ik heb ook een oplossing bedacht. Vanaf heden hanteren we gewoon een nieuwe, eenduidige geschiedenis indeling. Er zijn daarbij slechts twee tijdperken. Het nieuwe tijdperk is eind jaren '90 ingezet en wij bevinden ons er middenin. Het heet: het www-stadium. Alles daarvoor is pre-www.

Sorry Benny, hoewel je ijzersterk gereden hebt telt pre-www in het nieuwe geheugen gewoon niet mee.

4 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige nieuwe foto! Zelf gemaakt?
    Over dat Thialf wil ik meer weten en jargon als 'geveterde noren' gaat er bij mij in als koek.
    Meer!

    ('pechuts' en 'irisol'!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnenkort zal ik een poging wagen een stukje promofilm voor Frysk en Fun te plaatsen. Inclusief geveterde noren. Kun je zien wat we daar zoal hebben uitgevreten.
    De foto maakte ik tijdens een dinertje aan zee in Griekenland. Het neerhangende schaduwstreepje is de poot van een drogende octopus. Dat is dan weer iets minder romantisch. De zonsondergangen waren iedere avond adembenemend mooi, ik heb er ook een gefilmd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terwijl ik gewoon ooit op Thialf heb geschaatst ... (toen ik het nog durfde en kon) Maar deze Benny? bW (before Web)?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over Benny, Wopke en Atse volgt ongetwijfeld binnenkort een blogje. Ik vind Thialf best spectaculair, heb er alleen nog niet geschaatst. De toppers raasden vrijdag in de training met 65 kilometer over de baan! (dat hou ik niet bij....)

    BeantwoordenVerwijderen