maandag 28 december 2009

Hypet u?


Flashmobbing is een zwaar tanende hype, dogging stagneert behoorlijk en over twitteren hoeven we het hier niet eens meer te hebben. De ene hype is amper tot de gemiddelde mens doorgedrongen of de volgende stormt alweer op ons af.

In het weekblad van de TU Delft las ik: 'Hypes zijn in' wat volgens mij betekent dat 'al die hypes' een hype is. Volgens de schrijver in het weekblad echter zijn hypes een blijvend verschijnsel en in dat geval concludeer ik dat er sprake is van een gestaag groeiende trend: de hypetrend.

Nu ken ik wel een paar twitteraars en die doen dat vooral omdat het 'leuk is en zo helemaal in het moment' en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Je staat bijvoorbeeld met z'n allen bij een concert en je twittert 'Allemaal twee handen in de lucht bij het volgende nummer' en voilĂ : flashmob! Heel sociaal en vooral heel 'wij', dat is waar het allemaal om gaat.

Er zijn ook andere hypes namelijk de mediahypes. Het begint met een overdosis media-aandacht voor iets onbenulligs, bijvoorbeeld een 'zeilmeisje' en voor je het weet zegt je buurmeisje van 6: 'Later word ik Zeilmeisje.' Een tijdje was er ook een breezersletjeshype, maar daarover hoor ik nu niemand meer. Waarschijnlijk zijn de breezers ook alweer uit.

Het woord 'hype' trouwens is een afgeleide van het Griekse woord hyper en geeft aan dat iets bovengemiddeld is. Dus eigenlijk is het helemaal niet zo nieuw, dat gehype. Er was sinds die Grieken dat woord bedachten namelijk altijd wel iets bovengemiddelds te benoemen. Hyperinfaltie, hypercorrect, hyperentertainment, maar vooral de medische wetenschap wist er flink gebruik van te maken. En dat is een handig weetje voor de gemiddelde mens die niet beschikt over Iphones om tijdens Lowlands te twitteren of aan wie de C-1000 kerstballenhype helemaal voorbij is gegaan. Je kunt dan altijd nog zeggen: 'Nee, de Gooise vrouwen heb ik gemist, maar zelf ben ik al jaren hyper' (of: ik hyperventileer, ben hypermobiel, heb hypertensie enzovoort).


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten