vrijdag 16 oktober 2009

Groene droom




Dól ben ik op avocado's. De zachtgroene kleur van het vruchtvlees, de glooiende vorm, de handzame grootte en vooral de smaak, echt alles vind ik aantrekkelijk. In deze tijd van het jaar kun je weer prachtige exemplaren kopen. Of kweken, want dat is natuurlijk nog leuker.

5 jaar geleden heb ik een paar pitten in een pot gestopt en het grote wonder geschiedde: er groeiden planten uit. Prachtig, want ik ben ook dol op avocadobomen. Ooit klom ik een seizoen lang door de takken om vruchten te plukken, maar dat was buiten in een boomgaard en in een warm land. Niet in mijn slaapkamer waar nu dus twee bomen langs het plafond hun weg naar de ramen zoeken met bladeren van wel 50 centimeter lang.

Van vruchten is overigens nog geen spoor te bekennen, dus die koop ik nog steeds op de markt. Wel heeft een van de twee reuzen een keer wat ielige bloemetjes gehad, maar dat resulteerde niet in fruit.

Ik hou goede moed. Op een dag word ik wakker met een guacamole-ontbijt in mijn eigen groene jungle, dat weet ik zeker. Tot die tijd klim ik door de takken naar mijn bed en droogt de was prima tussen de bladeren. Zolang de rupsen, merels en hagedissen buiten blijven, komt er geen kapmes of snoeizaag aan te pas. Ik droom van Hass.

3 opmerkingen:

  1. Moet er niet een bij bij?
    De plant zal toch 'bevrucht' moeten worden, of zie ik dat verkeerd? Is vast wel te koekelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Lili, je hebt helemaal gelijk. Het is een ingewikkeld proces. Wie heeft er een bijenkast te leen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Judith, erg leuk stukje! En dat warme land, begint dat met een "I" en eindigt het op een "L"?
    Liefs, Esther (A)

    BeantwoordenVerwijderen