vrijdag 30 oktober 2009

In gesprek met een kikker*


'Kikker, is het rechtvaardig dat de AOW-leeftijd wordt verhoogd?'
'Iedereen wil jong blijven tegenwoordig, het gros van de Nederlanders komt pas van school als'tie bijna 30 is, alles verschuift. Kinderen krijg je tegenwoordig op je 40ste of later, in het verlengde daarvan zie ik de AOW-leeftijd verschuiven. Het is een logisch gevolg en staat los van rechtvaardigheid.'

'Maar de mensen die al jong begonnen zijn met werken? Hoe zit het daar dan mee?'
'Ik vind het erger voor de mensen die helemaal nooit gewerkt hebben. Want die werken nog langer nooit.'

'En de mensen die vanwege hun leeftijd geen baan meer kunnen vinden, hoe moet het daar dan mee?'
'Ach, tussen de wal en het schip vind je de meeste vliegen is een bekend amfibiegezegde. Waarschijnlijk loopt het zo'n vaart niet. Tegen die tijd is er een schreeuwend tekort aan opa's en oma's, juist doordat iedereen op z'n 40ste pas aan kinderen begint. Ik zie daar nieuwe functies ontstaan waar tegen die tijd grif voor wordt betaald.'

'Is Nederland nog wel sociaal?'
'Vanuit kikkerperspectief valt het tegen. Er zijn steeds meer ooievaars... en de vijvertjestrend is over z'n hoogtepunt. Maar ik klaag niet, ik duik bijna een seizoen de blubber in.'


*Geregeld vind ik dieren in de tuin waarmee ik een gesprek aanga.

3 opmerkingen:

  1. Malle meid!

    Toch heeft Kikker wel een punt met zijn Opa's & Oma's. Zelf heb ik ooit het concept 'leasehond' geintroduceerd: oudere mensen die geen hond meer nemen omdat ze bang zijn dat ze eerder dan het beest overlijden, of liever niet 's avonds en in de weekends gebonden zijn, maar wel dol op honden zijn, kunnen overdag een vaste hond 'leasen' van werkende hondenbezitters. Voordeel: hond blij, oudere komt eruit - en maakt kennis met andere hondenbezitters - maar is niet gebonden, terwijl hij/zij wel een sterke band opbouwt met het dier en de werkende is gehoipen. Win-win-win!
    Lease-grootouders lijkt me geen flauwe ideologie!

    Kikker for president!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach wat lief. Ik heb nog een leuke site voor je. Doet een neefje van mij. http://www.janoliehoek.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, die man kan er wat van. Op mijn verlanglijstje staat eerst nog gewoon photoshop...

    BeantwoordenVerwijderen