maandag 19 oktober 2009

Structureel lelijk



Structureel-lelijke-dingen-in-huis heb ik gefotografeerd. Gek genoeg waren dat vooral technische zaken. Dingen die 'het moeten doen' en er kennelijk niet voor de sier zitten. En dat vind ik jammer, want waarom kan mooi en functioneel ook in huis- tuin- en keukentechniek niet samen gaan?

Hier valt op marketing- en esthetisch gebied winst te behalen. Het is nu namelijk bepaald geen reclame voor het energiewezen als men de meterkast beziet. Om van de insallatiebureaus nog maar te zwijgen. Daarom dames en heren van de technische diensten: verzin eens iets origineels en prachtigs. Neem bijvoorbeeld eens een ontwerper in de arm. Ik pleit voor een Jan des Bouvrie buizenstelsel en een Marcel Wanders meterkast. Zodat binnenkort de gemiddelde huisman of -vrouw vol trots zegt: 'Heb je mijn nieuwe meterkast al gezien?"

2 opmerkingen:

  1. Hierbij moet ik denken aan een geschrift van Thomas van Aquino (theorie van de kunstgeschiedenis 101), over een glazen zaag - die kan esthetisch nog zo fraai zijn, van ware schoonheid is geen sprake omdat daarbij ook doelmatigheid een rol speelt. Structureel lelijk hoort lelijk. Ik ervaar zulke lelijkheid trouwens als gezellig, doet me denken aan de fietsenwerkplaats van mijn opa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de fietsenwerkplaats heeft gezelligheid. Maar de meterkast helemaal niet hoor. Dus dat kan ook behalve mooi maken: een gezellige electricien toevoegen. Dank voor dit inzicht!

    BeantwoordenVerwijderen