zaterdag 2 januari 2010

Koppen maken moeilijk


http://www.trouwcommunities.nl/schrijf/je-in-de-krant.html?entry=1190

Jaja, ooit begon ik te bloggen op de site van Trouw. Nu heeft Trouw steeds schrijfuitdagingen op de site en deze kon ik niet laten....inzending: max 250 woorden, onderwerp: herinnering aan Trouw.

Maken koppen moeilijk

Ingezonden: 02-01-2010

Dat schrijven niet zo eenvoudig is, blijkt wel uit wat journalisten moeten kunnen.

'Een op de tien à vijftien Nederlanders kan niet of slecht lezen: een krantenkop gaat al aan honderdduizenden voorbij.' Dit las ik in een artikeltje uit 1997. Nou is een krant niet noodzakelijk voor het volgen van nieuws want er is ook televisie of radio, maar een journalist baalt natuurlijk van dit soort berichten. Journalistiek is een prachtig vak. Koppen maken is een belangrijk onderdeel daarvan, wie staat daar wel eens bij stil? Wat een journalist allemaal moet doen voor een goede kop: Dekt de kop de lading? Is hij pakkend? Niet te cliché? Niet te lang of te kort? Mocht u denken dat het vak 'koppen maken' is voorbehouden aan keramisten in opleiding of poppendokters, dan kan ik u verzekeren dat heel wat journalisten in spe hebben gezwoegd op tentamens 'koppen maken'. Ik kan het weten want ik ben er glansrijk voor gezakt. Toen ik erachter was dat ik een erg slechte koppenmaker ben, heb ik meteen de brui aan de opleiding en aan kranten gegeven. Er was toch ook radio en tv?
Op een avond in 1990 belandde ik op een feest in het Krasnapolsky. Het bleek een politieke bijeenkomst van D66 met Hans van Mierlo en nog wat coryfeeën, maar die kende ik niet want ik las geen krant. Er was een netwerk-wedstrijd met het doel zoveel mogelijk setjes kaarten te verzamelen. Daarvoor moest iedereen elkaar aanspreken en kaartjes uitwisselen. Ik won: een jaarabonnement op Trouw! Sindsdien kan ik niet meer zonder. (Maar dat is een inkoppertje.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten