donderdag 7 januari 2010

Vakantie mét?


Eens per jaar gaan we op vakantie en dat is een hoogtepunt waar ik maandenlang naartoe leef. Alles in het hele jaar valt namelijk in het niets bij die 2 weken elders in een primitief geoutilleerd huisje.

Deze zomer wordt het een Frans natuurstenen optrekje uit de 18e eeuw ergens in de Loire. Ik verheug mij al enorm op verkenningen van de wijde omtrek, plaatjes schietend van alles dat zich daartoe leent. De rest kan zich nu al verkneukelen bij de gedachte aan heerlijk niets doen. In de tuin, in het huisje en overal niets doen. Maar het is maar de vraag of het er dit jaar van komt.

Natuurlijk hebben we het huisje al geboekt, ja, zelfs al betaald. Maar er is nog één onduidelijke factor: gaat hij mee of niet? En zo ja, wat voor vakantie wordt het dan? Krijgen we in dat geval te maken met citaten uit de telefoongids of ontstaan er zodanig vreemde, onbegrijpelijke gesprekken dat iedereen de kluts verliest? Of van lieverlee de omgeving wil gaan verkennen?

Zodra ik de oproep in de krant las dacht ik: natuurlijk mag hij mee. Ik roep al jaren dat ik fan ben, en m'n gezin koopt altijd zijn werk zodra het uit is om het mij cadeau te doen. En al hebben de meeste gezinsleden het niet verder geschopt dan 'Figuranten', ook zij waren het ogenblikkelijk eens: Arnon mag mee.

Inmiddels is de eerste reactie op de aanmeldingsmail binnen. Er komt in het voorjaar een kennismakingsmiddag voor gezinnen die hem mee willen. Een eerste check of screening. Ik vermoed dat er wat achterliggende criteria zijn geformuleerd. Zoiets als: zijn ze niet te agressief of te lelijk? Kunnen ze een redelijk gesprek voeren? Gaan ze niet drie weken liggen braken in Salou? Betreft het geen fakegezin? Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, zo gek is dat niet.

Zelf heb ik ook nog wat vragen die ik graag tijdens de bijeenkomst beantwoord zou zien, namelijk deze: Is hij niet te agressief of te lelijk? Kan hij wel een redelijk gesprek voeren? Gaat hij niet liever drie weken liggen braken in Salou? Betreft het hier de echte of een fakeArnon? Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Het gaat namelijk wel om onze vakantie.

1 opmerking:

  1. Ik geloof dat ik hem vooral graag meeneem ingeklemd tussen twee kartonnetjes...
    Toch ben ook ik wel een liefhebber, maar mee op vakantie....???? Aan de andere kant ben ik natuurlijk wel weer stiknieuwsgierig naar alles wat zich dan zoal voordoet!

    BeantwoordenVerwijderen