vrijdag 31 juli 2009

Evalutie



Van de week lag ik ziek in bed. Misselijk, draaierig, u kent dat wel. De tijd gleed een beetje weg en tussen slaap en halfslaap droomde ik over van alles en nog wat. 'Ze gaan hun gang maar, die hersencellen, ik doe even niet mee!' dacht ik nog, en weg was ik weer. Maar daar hadden mijn hersens geen boodschap aan: die gingen onvermoeibaar door, alsof het virus hen aanspoorde er nog eens een flinke schep bovenop te doen. Met een zucht draaide ik mij om en hoewel ik ze bleef negeren, drongen de steeds sterker wordende ideeën en beelden zich brutaal aan mij op. Plots besefte ik dat zich iets interessants voltrok.

Daar stonden ineens de eerste mensen voor mijn neus. Ze zagen er behoorlijk primitief uit, dat wel, maar mensen waren het. Zij aten fruit, heel aantrekkelijk fruit. Het kwam van een boom. Dat het appels waren kan ik niet zeggen, maar langzaam ontstond een idee dat sterker werd. Darwins apen waren bezig mens te worden. Dat kwam doordat ze steeds beter voedsel tot zich namen zodat hun hersenen zich konden ontwikkelen. Zij kregen daardoor steeds meer bewustzijn, iets dat dieren nooit hadden gekend. Zodra zij bewustzijn hadden, waren zij mens.

Tegelijkertijd zag ik Adam en Eva die druk bezig waren voedsel te zoeken. Maar zij waren dezelfde mensen als de Darwin-people. Puur instinctief zochten zij voedsel, want beter dan dat wisten ze niet. En toen ze ineens beter en ander voedels vonden, groeide langzamerhand ook hun bewustzijn. Niemand had schuld, niemand werd verleid. Ze kregen kinderen, die kinderen kregen en in de heel lange tijdspanne die de prehistorie nou eenmaal is, groeiden de mensen uit tot wat ze zijn: wezens met kennis van goed en kwaad. Zij konden bewuste keuzes maken. Dat is alles: het in staat zijn tot het maken van bewuste keuzes, goed of kwaad. Darwin schudde lachend de hand van minister Rouvoet, de paus nam een leuke maîtresse en alle creationisten dronken een biertje met de dames van de kerk uit Nunspeet. Toen hielden ze ineens met z'n allen de sleutel van het paradijs in hun hand.

Ongelofelijk niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten