zaterdag 28 mei 2011

Communicatie


De intervisieclub is bij elkaar. Het gesprek gaat over werk en ons vak, daar valt genoeg over te zeggen. We zijn allemaal dames die hardwerkend hun sporen in de communicatie wel hebben verdiend. We hoeven ons niet meer te bewijzen. Hoewel...

Een van ons vertelt hoe ze tijdens een vergadering door een dominant manspersoon buiten spel werd gezet, terwijl hij even later het door haar geopperde idee poneerde als zijnde zijn eigen briljante ingeving. Ze was te perplex om adequaat te reageren. Toen barstten wij in een feest van herkenning uit.

Tijdens opleidingen leer je een hoop, namelijk hoe het moet, wat het beste is, hoe het beter kan. Maar een module 'omgaan met dominante dubbele-agenda voerende manspersonen' ben ik nog niet tegen gekomen. Het is wel een factor waardoor vrouwen die serieus met hun werk en carrière bezig zijn, behoorlijk kunnen afknappen. Een factor die ieder zichzelf respecterende organisatie serieus zou moeten nemen dus.

De hardwerkende dames zou ik geen slachtoffer willen noemen. Maar ik vind het wel triest dat het zo herkenbaar is wanneer vrouwen vertellen hoeveel moeite ze moeten doen om als gelijkwaardige, serieuze gesprekspartner te worden gezien.

Wij hebben met een goed glas wijn onze strategie bepaald. Aan de dames zal het niet liggen, zij zijn best bereid naar zichzelf te kijken. Hoe het met de dominante mannen zit, weet ik niet. Maar een bijdrage kan ik wel leveren. Ik zal een managementboek schrijven. In mannentaal. Opdat ook dominante mannen zullen weten hoe ze met goed geschoolde, welwillende, hardwerkende dames om moeten gaan. Want dat de dames in opmars zijn, dat staat buiten kijf. Buiten de deur van de organisatie of het managementteam houden kan niet meer.

'Implementeer een vrouw' heet het. In 2013 te koop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten