zondag 15 mei 2011

Onzichtbare Zaken -Personeelsbeleid.


Mijn naam is Bob Koudewater, spookambtenaar en -manager, en al jaren werkzaam op het Ministerie van Onzichtbare Zaken te Den Haag. Hoewel ik de openbaarheid schuw, deed ik hier al eerder verslag over het reilen en zeilen van de afdeling.

Onze kracht schuilt nog altijd in het onder de pet houden van zaken die in het kader van landsbelang beter verborgen kunnen blijven. Om hoeveel zaken het gaat, kan ik vanzelfsprekend niet vermelden, maar dat wij -ik en mijn 49 spookambtenaren- bijna omkomen in het werk, zegt wel iets. Het water, of moet ik spreken van modder, staat ons dagelijks tot aan de lippen. Vandaar dat ik geheel tegen mijn principes de publiciteit op zoek.

Onze afdeling heeft sinds mijn aantreden een grote professionaliseringsslag gemaakt. Het persoonlijk ontwikkelprogramma 'Bloeien in de Schaduw' dat wij daartoe als instrument hebben ingezet, werpt nu zijn vruchten af. 'Figuurlijk composteren' en 'Recycleprocedings and Sublimation of Dirty Matters' (overgenomen van onze collega's in Zuid Afrika) bleken de hoogst gewaardeerde programmaonderdelen. Waren de meeste medewerkers voorheen nog bleke, teruggetrokken en lichtelijk terneergeslagen spookambtenaren, momenteel is de eigenwaarde en het moreel hoog. Niet alleen op het werk, maar ook vanuit diverse thuissituaties heb ik positieve feedback mogen ontvangen.

Tróts op onze dekselfunctie, dat is wat wij zijn. Maar de druk op de ketel neemt toe. Onze deksel is binnen afzienbare tijd niet meer bestand tegen het gistings- en rottingsproces van zaken waarmee de doofpotten nog altijd te vol worden gestopt. Noodmaatregelen als 'Operatie Drukverlichting door Gedeeltelijke Ontsluiting', in de volksmond ook wel 'Wikileaks' genoemd, blijken niet toereikend. Dat blijkt ondubbelzinnig uit de sturingsinformatie die ik dagelijks tot mij neem. En dit is het punt waar u mijn verhaal binnensluipt.

Wij zijn op zoek naar spelers op het scherpst van de snede, mensen die in staat zijn de scheidslijn te bewaken tussen donker en licht. Onze voorkeur gaat uit naar introverte onderdrukkers met een hekel aan registratie- en verantwoordingsdrang. Constipatie en hermetische geslotenheid zijn een pré. Over de secundaire arbeidsvoorwaarden en de bonusregeling kan ik niets loslaten, maar in de doofpot zitten genoeg aantrekkelijke middelen.

Ik zie uw reactie graag tegemoet,
Bob Koudewater, Spookmanager OZ.

OZ deel 1.
OZ deel 2.
OZ deel 3.
OZ deel 4.
OZ deel 5.

1 opmerking: