vrijdag 6 mei 2011

Libris literatuurprijs 2011


In korte tijd, binnen een paar weken, las ik alle dit jaar voor de Libris literatuurprijs genomineerde boeken. In totaal betrof het meer dan 2000 pagina's, deze neusjes van de zalm van de Nederlandstalige literatuur.

Ik heb er van genoten, van de verschillende literaire smaken. Een recensent ben ik niet, maar ik vind er natuurlijk wel iets van, van deze boeken. Zo is het bijvoorbeeld best opvallend dat er amper normale mensen in de verhalen voorkomen. Wat dat zegt over de jury en over de schrijvers, mag u zelf bepalen.

Mocht ik de prijs toekennen, dan zou de lijst er als volgt uitzien:

1. Huid en Haar, Arnon Grunberg met een 9,5
2. Tikkop, Adriaan van Dis met een 8
3. Bonita Avenue, Peter Buwalda een 6,7
4. De omweg, Gerbrand Bakker een 6,5
5. De maagd Marino, Yves Petry een 6,3
6. Superduif, Esther Gerritsen een 6,3

De ranking zegt ook iets over mij. En hoewel ik een paar steengoede schrijfsters mis, was het lezen een feest. Los van wat ik vind, vrees ik dat het Buwalda wordt.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt Judith! Ik ben weer helemaal bij. Lig n.l. nog steeds in kruiphouding mijn tuinhuis te renoveren. Knap ook 2000 bladzijden lezen in een paar weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sagita, het was geen straf, dat lezen. Wil het lukken met je tuinhuis?

    BeantwoordenVerwijderen