zondag 21 augustus 2011

Crisis (OZ deel 7)


Mijn naam is Bob Koudewater, 2e echelon Spookmanager bij het Ministerie van Onzichtbare Zaken(OZ). Mijn missie is al datgene wat het daglicht op de diverse Ministeries niet verdragen kan, diep de doofpot in te drukken. En als het even lukt, daar te houden. Helaas heb ik moeten constateren dat wij een lekkende S(pook)-ambtenaar hebben.

Vrijdagmiddag tijdens de anonieme spookborrel in een niet nader te noemen etablissement te Den Haag, kreeg ik het eerste signaal. Een schaaltje Kalamata olijven met fetakaas werd mij lachend geserveerd. Ik had niets besteld, keek vragend naar de serveerster. Zo gul ken ik de Hagenezen niet. 'Van die dame daar.' fluisterde de serveerster in mijn oor. 'Met de vraag of het Kreta wordt of Kos.' Ontzet staarde ik naar de mooie vrouw aan de bar. Ze hief haar glas. Retsina. Dit kon slechts één ding betekenen.

Direct belde ik de afdeling S-communicatie OZ, een zwaar ondervertegenwoordigde afdeling natuurlijk, vanwege onze missie die juist verbiedt te communiceren. Ik kwam dus geen steek verder en belde snel naar onze S-man van Affaire-Intake. Deze S-ambtenaar is de eerste die de te doven affaire classificeert en de gehele procedure opstart. Hij bevestigde direct dat de Kreta-Kos affaire één van de zwaarst geclassificeerde affaires van het afgelopen jaar is, code rood+. Het koude zweet gutste inmiddels langs mijn ruggengraat. In blinde paniek ben ik de tent uit gevlucht.

Eenmaal in de tram, lijn één, maar dat is van weinig relevantie, belde ik fluisterhakkelend de minister-president. Het was de eerste keer in mijn lange, succesvolle loopbaan dat ik de hotline gebruikte. Het duurde even voor hij door kreeg met wie hij van doen had. Ons Onzichtbare Ministerie doet het wat dat betreft uitstekend. 3 Haltes verder hadden we onze strategie bepaald.

Ten eerste wordt het Kos noch Kreta. Als onderpand voor de Nederlandse Euro's voor Griekenland kiezen we Lesbos. Dat past beter bij ons imago van tolerant land. Ten tweede mag ik als het lukt de lekkende S-ambtenaar te traceren, met mijn vrouw en kinderen in het gezelschap van de minister-president volgend jaar op vakantie naar Lesbos. S-Fraude, S-inspectie en S-integriteit zijn op de zaak gezet. Ik heb er alle vertrouwen in dat het lek snel zal zijn gedicht. We zitten op het juiste spoor. De mooie dame van de kalamata-olijven heeft haar eerste verhoor er op zitten. Ze blijkt een vriendje te hebben die recent een verbouwing deed voor een S-ambtenaar. Zijn spookhuis staat er weliswaar piekfijn bij, maar zijn carrière kan hij natuurlijk vergeten. Hem wacht waarschijnlijk Italie als straf, en goeie god, daar is het hard werken!

De crisis is bezworen, ik trek mij wijselijk terug, verdwijn stilletjes tussen de coulissen van het politieke landschap. Managing by spooking around, wat heb ik toch een prachtig vak!

Bob Koudewater
Spookmanager 2e echelon
Ministerie van Onzichtbare Zaken







Geen opmerkingen:

Een reactie posten